Not: Akademik bir çatı altında her türlü eleştirinin saldırı düzeyine ve sübjektiviteye varmama koşuluyla yapılabileceği noktasından harekât ederek, isimlendirerek eleştiri yaparsam ve/ veya yapmışsam bunu kişisel görüşlerimin ifadesi değil, bir tartışmanın bilimselliğe oturtulması ve akademinin bir gereği olarak algılamanızı özellikle vurguluyorum.
Irak'ın Yeni Siyasal Denkleminde Türkmenler (1-1)
Dr. Hicran KAZANCI
İnsan bildiği şeylerden çok bilmedikleri yüzünden mutludur.
La Rochefoucauld
Yedi yüz yıldan fazla süren bir imparatorluk geleneğinden gelen ve o imparatorluğun otokratik yapısı içerisinde yer alarak gücün egemenliğine inanan, daha sonraları da diktatör rejimlerinde baskı altında yaşayan bir toplum olan Irak Türkmenleri, lider egemen bir topluluk olarak uzun yıllar yaşadık. Ancak bugün yaşadığımız dönemde lider egemen toplumlar artık yok. Yani, toplumları liderler yönetmiyor. Toplum kendi kendini iç dinamitleriyle yöneten bir yapıya doğru kaymaya başladı. Bu nedenle yeniden bir güçlü lider arayışına girerler veya Irak Türkmenlerine toplumsal ivmeyi önce güçlü bir liderin verecek beklentisine girerseler, toplumsal dinamitlerini pasifsize ederler. Bir başka değişle, bu bir toplumsal teslimiyettir, “Bizler birey olarak sorumlu ve bilinçli yurttaşlar olarak yeterli değiliz, dolayısıyla bizi motive edecek, harekete geçirecek ve önümüze amaç koyacak güçlü bir lider gerekir” tarzında bir beklenti içine girmeniz demektir. Bu gelişme, Irak Türkmenlerini bir toplum olarak durağan bir konuma sokar ve ilerleme yönünde pasifsize eder. Lider beklemekten ziyade, Irak Türkmen toplumu, sorumlu ve bilinçli yurttaş olmanın gereğini tam yerine getiriyorlarsa o zaman güçlü lider arayışı ortadan kalkar. Ayrıca, globalleşmenin sonucu olarak özgürlüklerin geliştiği, bireyselliğin öne çıktığı toplumlarda otorite zaafı baş göstererek bir gevşeme, dağılma ve ulusal ülkülerden uzaklaşma gibi bir dağınıklık yaşanmaya başlar. Dolayısıyla, aşırı özgürlüğün toplumlara ilerleme yönünde bir ivme kazandırmaktan ziyade katastrofik bir zemin yaratma konusunda görüş ileri süren toplum bilimcileri var. Bunun bir bölümüne katılmak mümkün, ancak, paylaşımcı, katılımcı, sorumlu ve bilinçli yurttaş düzeyine kendinizi getirmek ile aşılabilecektir. Bu yapılmadığı müddetçe, lider bekleyişi içerisine girmek Irak Türkmenlerin önünü kapatan bir engel haline gelir.
Irak Türkmen toplumumun gelişmeler karşısında vermesi gereken veya vermesi gerektiğine inandığınız reaksiyonları toplumsal temelde vermiyorlar. Bütün bunların nedenleri Türkmen toplumuna, tarihin kendisine yüklediği genetik şifrelerde yatmaktadır. Eğer bir ülke monarşi, otokritik ve otoriter rejimler altında yaşamış ise, o ülkenin toplumsal reaksiyon verme sürecini tetikleyebilecek olayların son derece sert olması gerekir ki, o toplum reaksiyonal hale gelebilsin. Aksi takdirde, otoriter altında yaşamış olan toplumların kendilerini harekete geçirebilecek dürtülerin yeterli ölçüde sert olmaması halinde toplumlar reaksiyon vermezler.
Sizi yere yıkan yumruk, sert olmasından çok geldiğini görmediğiniz yumruktur.
Jeo Torres
Irak Türkmen toplumu, içsel veya dışsal bir tehdit ile karşı karşıya kaldı zaman, bu tehdidi bertaraf edebilmek için başvurabilecek milli güç unsurlarını kullanabilmektir. Eğer milli güç unsurlarının neler olduğunu bilmiyorsanız, bu unsurlardan hangisine ne ölçüde s ahip olduğunuz konusunda yeterli bir bilginiz, birikiminiz ve tespitiniz yoksa. Veya tam tersine milli gücünüzün gereğinden fazla abartarak konulara yaklaşıyorsanız, sahip olduğunuz gücün kendinize yönelik her türlü tehdit ve tehlike ile baş edebilmede yeterli, hatta yeterli olmaktan öteye düşünüyorsanız, her iki halde de uygulayacağınız stratejiler ve taktiklerinizde bir takım yanlışlar ve yanlış çıkış noktası gündeme gelir.
O zaman karşınızdaki tehlike ve tehditle ne ölçüde başa çıkmanız gerektiğini veya bu konudaki zafiyetlerinizin neler olduğunu algılayamaz bir noktaya gelerek mücadelenizde kendinizi bir anlamda başarısızlığa mahkûm edersiniz. Dolayısıyla, milli güç ve milli güç unsurlarını Irak Türkmenleri açısından değerlendirip karşınızdaki mevcut ve olası tehdit ve tehlikeler ile başa çıkabilme konusunda nelere sahip olduğunuzun bilincine varmanız gerekiyor. Ayrıca, Türkmen toplumundaki yönetenler ile yönetilenler aynı düşünce yapısına sahip olup olmadığını, yönetilenler, yönetenlerin icraatını, uyguladıkları politikaları benimseyip benimsemediği veya yönetenlerin politikalarını benimsemenin ötesinde ona karşı çıkan bir tutum ve davranış içerisinde olup olmadığı konuları hakkında ciddi ve gerçekçi saha çalışmalarının yapılması ve gereken önlemlerin alınması gerekmektedir. Yukarıda bahsi geçen konular varsa ki var, o zaman Türkmen toplumunun ulusal birlik bütünlük ve gücünde son derece ciddi zafiyetler olduğunu saptayabilirsiniz. Başka siyasi gruplar, sadece silahlı çatışma yoluyla değil, bizi parçalayarak ele geçirerek çökertmek konusunda bu zafiyetlerden günümüzde geniş ölçüde yararlanıyorlar.
Irak'ın Yeni Siyasal Denkleminde Türkmenler (1-1)
Dr. Hicran KAZANCI
İnsan bildiği şeylerden çok bilmedikleri yüzünden mutludur.
La Rochefoucauld
Yedi yüz yıldan fazla süren bir imparatorluk geleneğinden gelen ve o imparatorluğun otokratik yapısı içerisinde yer alarak gücün egemenliğine inanan, daha sonraları da diktatör rejimlerinde baskı altında yaşayan bir toplum olan Irak Türkmenleri, lider egemen bir topluluk olarak uzun yıllar yaşadık. Ancak bugün yaşadığımız dönemde lider egemen toplumlar artık yok. Yani, toplumları liderler yönetmiyor. Toplum kendi kendini iç dinamitleriyle yöneten bir yapıya doğru kaymaya başladı. Bu nedenle yeniden bir güçlü lider arayışına girerler veya Irak Türkmenlerine toplumsal ivmeyi önce güçlü bir liderin verecek beklentisine girerseler, toplumsal dinamitlerini pasifsize ederler. Bir başka değişle, bu bir toplumsal teslimiyettir, “Bizler birey olarak sorumlu ve bilinçli yurttaşlar olarak yeterli değiliz, dolayısıyla bizi motive edecek, harekete geçirecek ve önümüze amaç koyacak güçlü bir lider gerekir” tarzında bir beklenti içine girmeniz demektir. Bu gelişme, Irak Türkmenlerini bir toplum olarak durağan bir konuma sokar ve ilerleme yönünde pasifsize eder. Lider beklemekten ziyade, Irak Türkmen toplumu, sorumlu ve bilinçli yurttaş olmanın gereğini tam yerine getiriyorlarsa o zaman güçlü lider arayışı ortadan kalkar. Ayrıca, globalleşmenin sonucu olarak özgürlüklerin geliştiği, bireyselliğin öne çıktığı toplumlarda otorite zaafı baş göstererek bir gevşeme, dağılma ve ulusal ülkülerden uzaklaşma gibi bir dağınıklık yaşanmaya başlar. Dolayısıyla, aşırı özgürlüğün toplumlara ilerleme yönünde bir ivme kazandırmaktan ziyade katastrofik bir zemin yaratma konusunda görüş ileri süren toplum bilimcileri var. Bunun bir bölümüne katılmak mümkün, ancak, paylaşımcı, katılımcı, sorumlu ve bilinçli yurttaş düzeyine kendinizi getirmek ile aşılabilecektir. Bu yapılmadığı müddetçe, lider bekleyişi içerisine girmek Irak Türkmenlerin önünü kapatan bir engel haline gelir.
Irak Türkmen toplumumun gelişmeler karşısında vermesi gereken veya vermesi gerektiğine inandığınız reaksiyonları toplumsal temelde vermiyorlar. Bütün bunların nedenleri Türkmen toplumuna, tarihin kendisine yüklediği genetik şifrelerde yatmaktadır. Eğer bir ülke monarşi, otokritik ve otoriter rejimler altında yaşamış ise, o ülkenin toplumsal reaksiyon verme sürecini tetikleyebilecek olayların son derece sert olması gerekir ki, o toplum reaksiyonal hale gelebilsin. Aksi takdirde, otoriter altında yaşamış olan toplumların kendilerini harekete geçirebilecek dürtülerin yeterli ölçüde sert olmaması halinde toplumlar reaksiyon vermezler.
Sizi yere yıkan yumruk, sert olmasından çok geldiğini görmediğiniz yumruktur.
Jeo Torres
Irak Türkmen toplumu, içsel veya dışsal bir tehdit ile karşı karşıya kaldı zaman, bu tehdidi bertaraf edebilmek için başvurabilecek milli güç unsurlarını kullanabilmektir. Eğer milli güç unsurlarının neler olduğunu bilmiyorsanız, bu unsurlardan hangisine ne ölçüde s ahip olduğunuz konusunda yeterli bir bilginiz, birikiminiz ve tespitiniz yoksa. Veya tam tersine milli gücünüzün gereğinden fazla abartarak konulara yaklaşıyorsanız, sahip olduğunuz gücün kendinize yönelik her türlü tehdit ve tehlike ile baş edebilmede yeterli, hatta yeterli olmaktan öteye düşünüyorsanız, her iki halde de uygulayacağınız stratejiler ve taktiklerinizde bir takım yanlışlar ve yanlış çıkış noktası gündeme gelir.
O zaman karşınızdaki tehlike ve tehditle ne ölçüde başa çıkmanız gerektiğini veya bu konudaki zafiyetlerinizin neler olduğunu algılayamaz bir noktaya gelerek mücadelenizde kendinizi bir anlamda başarısızlığa mahkûm edersiniz. Dolayısıyla, milli güç ve milli güç unsurlarını Irak Türkmenleri açısından değerlendirip karşınızdaki mevcut ve olası tehdit ve tehlikeler ile başa çıkabilme konusunda nelere sahip olduğunuzun bilincine varmanız gerekiyor. Ayrıca, Türkmen toplumundaki yönetenler ile yönetilenler aynı düşünce yapısına sahip olup olmadığını, yönetilenler, yönetenlerin icraatını, uyguladıkları politikaları benimseyip benimsemediği veya yönetenlerin politikalarını benimsemenin ötesinde ona karşı çıkan bir tutum ve davranış içerisinde olup olmadığı konuları hakkında ciddi ve gerçekçi saha çalışmalarının yapılması ve gereken önlemlerin alınması gerekmektedir. Yukarıda bahsi geçen konular varsa ki var, o zaman Türkmen toplumunun ulusal birlik bütünlük ve gücünde son derece ciddi zafiyetler olduğunu saptayabilirsiniz. Başka siyasi gruplar, sadece silahlı çatışma yoluyla değil, bizi parçalayarak ele geçirerek çökertmek konusunda bu zafiyetlerden günümüzde geniş ölçüde yararlanıyorlar.
No comments:
Post a Comment